fredag 5 november 2010

Alla helgons helg!

Många har börjat fira Halloween med maskerader och sånt, visst det kan ju vara kul det med...och jag skall inte sticka under stol med att jag inte själv har gjort det....men det börjas tidigt....när barnen ännu var små försökte jag styra in det på lite "gulligare" varianter...som änglar (jag har en förkärlek för änglar) och visst kan man ha en pumpa på trappan som lyser fint, som på denna bilden, det kan ju vara lite sött, men istället för att välja det "onda" och ta fram döden så, så tycker jag att man skall ta fram det goda...och tänka på dom nära och kära som dött.... I år tänder vi våra gravljus (Mirjam har redgan börjat, från skolan) för min mormor & morfar, farmor & farfar, alla 4 hann jag aldrig ens träffa, så jag har ett stort tomrum efter dom. Sen Har vi Olof & Olga, och Svea som jag hade som mina morföräldrar (det är mammas moster, och morbror med fru) dom hjälpte mig genom studierna, och fanns alltid till hands när jag var liten. Vi tänder åxå ett ljus för min barndoms kamrat....Torbjörn som omkom. Sen har vi även min makes släkt, men dom e lite längre bort, så dom har vi i tankarna, medan svärfar tänder deras gravljus! Det är dom jag tänker på på all helgona, och vänner som mist sina barn, syskon, föräldrar. Kalla mig "blödig" men döden tar jag på allvar, inte så att jag är rädd för döden, har suttit och hållit många i handen när dom tagit sitt sista andetag, men jag vill respektera döden, och jag tror på ett bättre liv efter detta.

För att inte vara helt djup nu, så längtar jag faktiskt till 1:a advent..i december sker det massor :-) många som fyller i den närmaste kretsen inkl. jag själv, och det är lilla jul, lucia (som jag har en egen tradition för, har skrivit tokiga lucia dikter till mina närmsta vänner nu i typ 20 år) och sen har vi julkonserter, de vackraste julsångerna i kyrkan, och julafton med familjen!!
Så med detta önskar jag er en riktit fin alla helgons helg!
KRamar från mej


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar